Вижте с ушите си

axn-spielberg-article-1600x900

Вижте как Стивън Спилбърг използва звуковия дизайн, за да разкаже една история

Всички знаем, че Стивън Спилбърг е изключителен режисьор, но може да е много трудно да посочим всички елементи, които го правят толкова забележителен. Разбира се, гениалните му проекти включват всичко - от хармонията, в която се намира с актьорите, до начина, по който разказва историите, но едно ново видео разкрива един от най-техническите елементи в арсенала му - перфектният му звуков дизайн. Всъщност за брилянтния режисьор перфектните звукови ефекти може да са всичко, от което се нуждае. Това се вижда много ясно във филма му от 2005 г. Мюнхен.

 (Universal Pictures)

Едно ново видео есе от Евън Пучак (известен като The Nerdwriter) в YouTube разкрива как звукът може да бъде манипулиран, за да изкриви възприятията на зрителите, демонстрирайки майсторството на Спилбърг в областта на звука в работата му като режисьор. 

Авнер Кауфман (Eрик Бана) и екипът му са в Париж, подготвяйки се да убият мъж в дома му с помощта на бомба, сложена в телефона му. Интересното в случая е, че в тази сцена няма музика и има съвсем малко диалог; вместо това Спилбърг и Бен Бърт, който отговаря за дизайна на звука (известен с работата си по Междузвездни войни), използват звукови ефекти, за да създадат напрежение.

Камерата показва една натоварена улица, но звукът на една кола доминира над всички останали, като по този начин казва на зрителите, че това е автомобилът, върху който трябва да се фокусират. Тъй като планът на Кауфман се изправя пред някои проблеми, промяната в звука създава допълнително напрежение и Спилбърг визуално и звуково сигнализира, че нещо не е наред. 

Когато дъщерята на набелязаната мишена се връща у дома, без убийците да успеят да я познаят, ясно се вижда как конкретни звукови ефекти са толкова добре изпипани, от звука на телефона, до стъпките на дъщерята, че са напълно достатъчни, за да разкажат историята за това какво се случва, без нуждата от каквито и да било образи: 

Невероятното в тази сцена, е, че Бърт и Спилбърг създават напрежение не с помощта на кресчендо от звуци, а чрез постепенното изваждане на елементи. И когато дъщерята вече е там, опасността е представена от един единствен звуков ефект”, обяснява детайлите Пучак във видеото.

Ако искате да научите повече за режисурата на Спилбърг, което не сте успели да разберете до момента, или просто се възхищавате на работата му, вижте видеото по-долу: 

 

Кредит начална снимка: Jo Davidson/ SHM/ REX/ Shutterstock