Обяснение на пътуването във времето във филмите
Повече подобни галерии
Обратно към галерията
1/15
Пътуването във времето е една от най-завладяващите теми в киното и телевизията и от векове привлича вниманието на зрителите. Измислените истории за пътуване във времето не се ограничават само до жанра научна фантастика, всички жанрове в киното, комедия, хорър, драма, се занимават със заплетените теории относно пътуването във времето. Но има едно нещо, което може би не сте осъзнали, макар и да сте гледали безброй пъти филми, свързани с тази тема, има само няколко различни теории за пътуване. (CW)
Фиксирана времева линия
2/15
Искате да промените бъдещето, модифицирайки миналото или настоящето? Не си правете труда. Каквото и да се опитвате да поправите, или да промените с пътуване във времето, точно то създава проблемите в настоящето, което се опитвате да поправите (12 маймуни), или просто си губите времето, защото събитията, които се опитвате да предотвратите, ще се случат така или иначе (Дони Дарко). (Universal Pictures)
Динамична времева линия/ Теорията на парадокса
3/15
След пътуване назад във времето, действията ви може да повлияят на собствената ви времева линия. Резултатът е парадокс. Ако промените миналото, крайният резултат от това може да е вие изобщо да не се родите (Завръщане в бъдещето), или преди всичко никога да не пътувате във времето. (Universal Pictures)
Ефектът на пеперудата
4/15
Ефектът на пеперудата се отнася към Теорията на хаоса, където привидно несъществени промени могат да отприщят каскадни реакции за дълъг период от време. Освен това „Ефектът на пеперудата“ е филм, където мъж с психични проблеми преживява краткотрайна загуба на зрението и слуха си по време на детството си, които по-късно са обяснени с това, че той пътува назад в собственото си минало, поемайки отговорност за по-младото си тяло. (New Line Cinema)
Парадоксът с предопределеността
5/15
ППарадоксът за предопределеността възниква, когато действията на човека, пътуващ назад във времето, станат част от събитията в миналото и накрая той може да предизвика събитието, което се опитва да предотврати. Например в „Машината на времето“, Хардеген се връща в миналото, за да спаси любимата си Ема, но не успява. Крайният резултат от това е, че той няма да изобрети машината за пътуване във времето, която използва в опита си да я спаси. (DreamWorks Distribution)
Генната мутация
6/15
Генната мутация е постоянна промяна в ДНК редицата, която представлява даден ген, тя се различава от ДНК редицата на повечето хора. В „The time traveler“ библиотекар има ген, който го кара неволно да пътува във времето, създавайки затруднения в живота му. (New Line Cinema)
Мултивселена
7/15
Пътуване във времето с възможността да правите каквото искате. Това няма значение, защото има много вселени и вашите действия създават нови времеви линии. Това е обща теория, използвана от сериала „Доктор Ху“.(BBC) ->
8/15
-> В теорията за мултивселената се приема, че има множество успоредно съществуващи алтернативни времеви линии. Затова, когато пътуващите се връщат назад във времето, те се връщат в нова времева линия, където историческите събития може да се различават от тези на времевата линия, от която идват, като случая на Леополд, който се появява при Кейт от миналото (Кейт и Леополд), но оригиналната времева линия не престава да съществува. (Miramax)->
9/15
-> Пътуването във времето всъщност може да създаде нова времева линия, която се отклонява от оригиналната времева линия до момента, в който пътуващият във времето се появи в миналото, или пътуващият във времето може да пристигне във вече съществуваща паралелна вселена. Има само един проблем – пътуващият във времето не може да се върне, както го доказва филмът „Единственият“. (SPE)
Парадоксът на дядото
10/15
Този парадокс представлява ситуация, при която пътуващият във времето, докато си играе с миналото, случайно променя събития, които са основни за неговото настояще – например да попречи неговите дядо и баба да се срещнат и в процеса да изтрие себе си от тяхното бъдеще. Добър пример за това има в сюжета на „Интерстелар“ и разбира се в поредицата „Завръщане в бъдещето“. (Paramount Pictures)->
11/15
-> Епизодът от оригиналния сериал „Стар Трек“, „The City on the Edge of Forever“, предлага страхотен пример: д-р Маккой случайно е захвърлен в миналото в Ню Йорк от времето на Голямата депресия, където спасява живота на социалния работник Едит Кийлър, чиято съдба е да умре млада. Проявата на толерантност от страна на Кийлър оказва такова влияние, че САЩ така и не се включва във Втората световна война, докато не става твърде късно и фашизмът не се разпростира неконтролируемо за цели 300 г. (NBC)
Парадоксът на самозареждането
12/15
Парадоксът на самозареждането е вид парадокс, при който предмет, човек или информация, изпратени в миналото, имат за краен резултат безкраен цикъл, в който предметите нямат явен произход и съществуват без да са били създавани. Добър пример за това са всички филми от поредицата „Терминатор“ и „Невероятните приключение на Бил и Тед“. (Orion Pictures)
Хванати в капана на времето
13/15
Някой може да каже, че хората, които са хванати в капана на времето, всъщност не са пътешественици, но това се случва в безброй филми, включително героят на Робин Уилямс в „Джуманджи“ (1995), който остава в капана на детска игра. ((TriStar Pictures)
Парадоксът Да убием Хитлер
14/15
Парадоксът Да убием Хитлер изтрива собствената ви причина да пътувате във времето, за да го убиете. Ако бяхте убили Хитлер, тога никое от неговите действия не би се случило във времето и не би ви накарало да се опитате да го направите. До момента най-добрият пример за този парадокс е в „Зоната на здрача“, в епизода „Cradle of Darkness“, в който са обобщени трудностите при един опит да бъде променена историята, както и в епизод на „Доктор Ху“, наречен „Let’s Kill Hitler“. (BBC)
Криогенно замразени
15/15
Макар че тези герои „пътуват“ през времето, някои по-скептично настроени може да кажат, че липсата на машина, с която да пътуват може да ги дисквалифицира от списъка на пътуващите във времето, но ние вярваме, че тяхното място е точно тук. Списъкът на хората, които са криогенно замразени и успешно са размразени в бъдещето е дълъг, но някои от най-ярките примери са „Планетата на маймуните“ (1968) и „Остин Пауърс: Шпионинът любовник“. (New Line Cinema)
1/15
Пътуването във времето е една от най-завладяващите теми в киното и телевизията и от векове привлича вниманието на зрителите. Измислените истории за пътуване във времето не се ограничават само до жанра научна фантастика, всички жанрове в киното, комедия, хорър, драма, се занимават със заплетените теории относно пътуването във времето. Но има едно нещо, което може би не сте осъзнали, макар и да сте гледали безброй пъти филми, свързани с тази тема, има само няколко различни теории за пътуване. (CW)
Фиксирана времева линия
2/15
Искате да промените бъдещето, модифицирайки миналото или настоящето? Не си правете труда. Каквото и да се опитвате да поправите, или да промените с пътуване във времето, точно то създава проблемите в настоящето, което се опитвате да поправите (12 маймуни), или просто си губите времето, защото събитията, които се опитвате да предотвратите, ще се случат така или иначе (Дони Дарко). (Universal Pictures)
Динамична времева линия/ Теорията на парадокса
3/15
След пътуване назад във времето, действията ви може да повлияят на собствената ви времева линия. Резултатът е парадокс. Ако промените миналото, крайният резултат от това може да е вие изобщо да не се родите (Завръщане в бъдещето), или преди всичко никога да не пътувате във времето. (Universal Pictures)
Ефектът на пеперудата
4/15
Ефектът на пеперудата се отнася към Теорията на хаоса, където привидно несъществени промени могат да отприщят каскадни реакции за дълъг период от време. Освен това „Ефектът на пеперудата“ е филм, където мъж с психични проблеми преживява краткотрайна загуба на зрението и слуха си по време на детството си, които по-късно са обяснени с това, че той пътува назад в собственото си минало, поемайки отговорност за по-младото си тяло. (New Line Cinema)
Парадоксът с предопределеността
5/15
ППарадоксът за предопределеността възниква, когато действията на човека, пътуващ назад във времето, станат част от събитията в миналото и накрая той може да предизвика събитието, което се опитва да предотврати. Например в „Машината на времето“, Хардеген се връща в миналото, за да спаси любимата си Ема, но не успява. Крайният резултат от това е, че той няма да изобрети машината за пътуване във времето, която използва в опита си да я спаси. (DreamWorks Distribution)
Генната мутация
6/15
Генната мутация е постоянна промяна в ДНК редицата, която представлява даден ген, тя се различава от ДНК редицата на повечето хора. В „The time traveler“ библиотекар има ген, който го кара неволно да пътува във времето, създавайки затруднения в живота му. (New Line Cinema)
Мултивселена
7/15
Пътуване във времето с възможността да правите каквото искате. Това няма значение, защото има много вселени и вашите действия създават нови времеви линии. Това е обща теория, използвана от сериала „Доктор Ху“.(BBC) ->
8/15
-> В теорията за мултивселената се приема, че има множество успоредно съществуващи алтернативни времеви линии. Затова, когато пътуващите се връщат назад във времето, те се връщат в нова времева линия, където историческите събития може да се различават от тези на времевата линия, от която идват, като случая на Леополд, който се появява при Кейт от миналото (Кейт и Леополд), но оригиналната времева линия не престава да съществува. (Miramax)->
9/15
-> Пътуването във времето всъщност може да създаде нова времева линия, която се отклонява от оригиналната времева линия до момента, в който пътуващият във времето се появи в миналото, или пътуващият във времето може да пристигне във вече съществуваща паралелна вселена. Има само един проблем – пътуващият във времето не може да се върне, както го доказва филмът „Единственият“. (SPE)
Парадоксът на дядото
10/15
Този парадокс представлява ситуация, при която пътуващият във времето, докато си играе с миналото, случайно променя събития, които са основни за неговото настояще – например да попречи неговите дядо и баба да се срещнат и в процеса да изтрие себе си от тяхното бъдеще. Добър пример за това има в сюжета на „Интерстелар“ и разбира се в поредицата „Завръщане в бъдещето“. (Paramount Pictures)->
11/15
-> Епизодът от оригиналния сериал „Стар Трек“, „The City on the Edge of Forever“, предлага страхотен пример: д-р Маккой случайно е захвърлен в миналото в Ню Йорк от времето на Голямата депресия, където спасява живота на социалния работник Едит Кийлър, чиято съдба е да умре млада. Проявата на толерантност от страна на Кийлър оказва такова влияние, че САЩ така и не се включва във Втората световна война, докато не става твърде късно и фашизмът не се разпростира неконтролируемо за цели 300 г. (NBC)
Парадоксът на самозареждането
12/15
Парадоксът на самозареждането е вид парадокс, при който предмет, човек или информация, изпратени в миналото, имат за краен резултат безкраен цикъл, в който предметите нямат явен произход и съществуват без да са били създавани. Добър пример за това са всички филми от поредицата „Терминатор“ и „Невероятните приключение на Бил и Тед“. (Orion Pictures)
Хванати в капана на времето
13/15
Някой може да каже, че хората, които са хванати в капана на времето, всъщност не са пътешественици, но това се случва в безброй филми, включително героят на Робин Уилямс в „Джуманджи“ (1995), който остава в капана на детска игра. ((TriStar Pictures)
Парадоксът Да убием Хитлер
14/15
Парадоксът Да убием Хитлер изтрива собствената ви причина да пътувате във времето, за да го убиете. Ако бяхте убили Хитлер, тога никое от неговите действия не би се случило във времето и не би ви накарало да се опитате да го направите. До момента най-добрият пример за този парадокс е в „Зоната на здрача“, в епизода „Cradle of Darkness“, в който са обобщени трудностите при един опит да бъде променена историята, както и в епизод на „Доктор Ху“, наречен „Let’s Kill Hitler“. (BBC)
Криогенно замразени
15/15
Макар че тези герои „пътуват“ през времето, някои по-скептично настроени може да кажат, че липсата на машина, с която да пътуват може да ги дисквалифицира от списъка на пътуващите във времето, но ние вярваме, че тяхното място е точно тук. Списъкът на хората, които са криогенно замразени и успешно са размразени в бъдещето е дълъг, но някои от най-ярките примери са „Планетата на маймуните“ (1968) и „Остин Пауърс: Шпионинът любовник“. (New Line Cinema)
Повече подобни галерии
Обратно към галерията